MAYDAY – pysyykö opiskelijan pää pinnalla?

Artikkelikuva

Tasan 25 vuotta sitten kello 1:24 käytiin keskustelu

  • Mayday mayday….
  • …hyvää huomenta. Puhutko sä suomea?
  • Joo, puhun suomea.
  • Joo, meillä on nyt tässä ongelma, on paha kallistuma oikealle puolelle. Uskon, että on 20-30 astetta. Voisitko sä tulla apuun ja pyytää myös Viking Line apuun…
  • …todella pahalta näyttää nyt tässä.

Keskustelu käynnisti historian suurimmat Suomea koskettaneen onnettomuuden auttamistoimet. Suuri matkustaja-autolautta Estonia oli uppoamassa. 989 henkilöä aloitti matkan satamasta. Onnettomuuden tapahduttua merestä kyettiin pelastamaan 138 henkilöä. Vavisuttavasta onnettomuudesta toteutettiin erityisen haastava onnettomuustutkinta. Onnistuttiinko auttamistoimissa?

Kautta aikojen yhteiskunnassa on varauduttu erilaisiin asioihin. Osaaminen ja ymmärtämys suurien onnettomuuksien osalta olivat tuolloin 25v sitten matalalla tasolla. Riskien arviointi laajassa mittakaavassa oli alkutaipaleella. Yksittäiset viranomaiset miettivät suuria asioita yksin omassa organisaatiossa. Eri viranomaisten väliset yhteistyövalmiudet olivat vasta kehittymässä. Viranomaisten toimintaan valmistavien oppilaitosten opetussisältö oli niukkaa suurien onnettomuuksien käsittelyssä. Miltä näyttävät perustason ensihoidon opinnot juuri tänään – vuonna 2019? Ollaanko otettu oppia?

Perustason ensihoidon opiskelijan kolmet kasvot

Tiedätkö perustason ensihoidon opiskelijan isä ja äiti mihin olet lapsesi lähettänyt opiskelemaan?

Tiedätkö sinä kokenut hoitoalan ammattilainen, mihin osastollenne tullut 17-vuotias perustason ensihoidon työssäoppija on kouluttautumassa?

Tiedätkö sinä lukija, mitä paineita perustason ensihoidon opiskelija joutuu kokemaan?

Sinä perustason ensihoidon opiskelija – oletko jo ymmärtänyt, miksi opettaja on ajoittain vakava, vaatii paljon, laittaa sinut tekemään vaativia asioita, joudut tekemään päätöksiä ja joudut useasti osaamattomuudesta johtuen epämukavuusalueelle. Miksi joudut johtamaan tilannetta ja toimimaan johdettavana? Miksi jokaisena koulupäivänä eletään, kuin olisimme töissä? Sinä perustason ensihoidon opiskelija – pidä oma pääsi pinnalla!

Empaattiset perushoidon kasvot

Ikääntynyt pariskunta kotihoidossa. Vammaispalveluiden iloinen nuorukainen. Suuhygienia. Manuaalinen verenpaineen mittaaminen. Vuodepesut. Kohtaamisia. Ulkoiluttaminen. Vuorovaikutus.

empaattinen
Käden taidot ja ihmisen kohtaaminen ovat osa tavoiteltua ammattitaitoa

Perustason ensihoidon opinnot alkavat perushoitoon keskittyvillä tutkinnon osilla. Samalla opitaan yhteisiä tutkinnon osan asioita (matematiikka, kielet yms.). Tavoitteena on kasvaa rautaiseksi perushoitoa osaavaksi ammattilaiseksi.

Tiukat akuutti- ja ensihoidon kasvot

Veriset lapsen kasvot onnettomuusautossa. Tajuton tuttu kaupan lattialla. Väkivaltainen ja päihtynyt asiakas ensiapupoliklinikalla. Poliisi, pelastustoimi ja ensihoito yhdessä liikenneonnettomuudessa. Käskyjä. Kirjallisia ohjeita. Tilannejohtajana toimiminen. Hoito-/tehohoitotasoiseen lääkehoitoon osallistuminen.

päivittäinen tilenne pelastus
Ensihoitoyksikkö ja pelastajat yhteisellä tehtävällä kerrostalohuoneistossa

1,5 vuoden opiskelun jälkeen osaamisalassa katseet käännetään akuutti- ja ensihoitoon. Vaatimustason nousee isoin harppauksin. Ihan jokainen huonosti opittu tai rästissä oleva perusopintoihin liittyvä asia läjähtää kasvoille. Osaamista, osaamisen tasoa ja suuntaa kartoitetaan useita kertoja tenteillä, simulaatioharjoituksissa ja taitokokeilla. Tavoitteena on luoda valmiudet selviytyä sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon haastavaan osaamisalaan.

Jokaisen pää ei pysy pinnalla. On tilanteita, että opintojen aikana huomataan yhteisesti ettei tällä hetkellä ole valmiuksia jatkaa opintoja maaliin. Voi syntyä tunne mahdottomasta tehtävästä.

veera ja simulaattori
Perustason ensihoitajaksi valmistunut Veera tarjosi apua haastavassa tilanteessa

Tämä ei ole onneksi maailmanloppu. Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa on rinnalla lähihoitajan tutkintonimikkeeseen valmistavia osaamisaloja. On asiakas- ja työturvallisuuden sekä opiskelijan oman jaksamisen kannalta hyvä suunnata opinnot uuteen polkuun, ellei selviämisen mahdollisuutta ole. Kaikki opittu jää omaksi upeaksi osaamisen pääomaksi.

Keskittyneet suuronnettomuuskasvot

Itkevä äiti kaatuneen junanvaunun vieressä. Kauhun katseet kaatuneen linja-auton ikkunassa. ”Olette ensimmäinen yksikkö kohteessa…”. Koditon perhe palavan kerrostalon pihassa. ”Sinä toimit viestittäjänä kenttäjohtopaikalla.” Yhdet tuskaiset kasvot ensiapupoliklinikan odotustilassa 1h aikana saapuneen 25 henkilön joukossa.

viranomaisyhteistyö

Perustason ensihoidon opintojen lopussa on valinnainen tutkinnon osa. Sedussa suosittelemme opiskelijoille monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa toimiminen valinnaisen tutkinnon osan suorittamista. Tavoitteena on luoda valmiuksia toimia normaaliolojen erityistilanteissa, suuronnettomuuksissa ja monen autettavan päivittäisissä tilanteissa. Tutkinnon osa luo hyvät valmiudet ensihoitaja AMK opintoihin sekä työelämään siirtymiseen isojen onnettomuuksien osaamisen osalta.

Suuriin haasteisiin valmentava tutkinnon osa toteutetaan yhteistyössä oikeiden yhteistyöviranomaisten kanssa. Harjoittelemme usean onnettomuuteen altistuneen ihmisen kohtaamista, tilanteen haltuun ottamista, johtamista, potilasluokittelua, hoitamista erilaisilla hoitopaikoilla ulkona, viestiliikennettä suuronnettomuus ja erityistilanteeseen edellyttämällä tavalla sekä toimintaa ison tilanteen kenttäjohtopaikalla tai johtokeskuksessa monen viranomaisen kanssa työskennellen. Oma selviytyminen ja jaksaminen kulkevat luonnollisesti opetuksessa mukana. Tiukka tavoite on pitää perustason ensihoitajan oma pää pinnalla.

Pysyykö opiskelijan pää pinnalla?

Meidän tehtävä on valmentaa opiskelija. Meidän tehtävä on tukea. Meidän tehtävä on saada opiskelija ymmärtämään, mitä perustason ensihoidon ammatin vaatimukset ovat. Meidän tehtävä on antaa opiskelijan yrittää. Meidän tehtävä on tehdä monikasvoisia ammattilaisia jokaisen avuksi.

Uppoaako
Mitä kaikkea perustason ensihoitajan ammatti on?

Jos opiskelija ymmärtää keskittyä, ymmärtää lukea, ymmärtää hyödyntää omia vahvuuksia, ymmärtää huolehtia toimintakyvystä, ymmärtää mitä on ammatillisuus, ymmärtää olla nöyrä kuitenkin toimia nöyristelemättä, ymmärtää johtajuuden sekä johtajuuden tukemisen merkityksen, ymmärtää hyödyntää saamiaan vinkkejään ja ymmärtää laajoja kokonaisuuksia – niin pää voi pysyä pinnalla.

Estonian onnettomuuden 25-vuosipäivänä

Toivomme, että mitää yhtä suurta onnettomuutta ei tapahdu enää milloinkaan. Toivomme, että auttajat ovat valmiita ja kykeneviä toimimaan suuressa onnettomuudessa. Toivomme valmentavamme osaavia perustason ensihoitajia. Toivomme erityisesti juuri tänään jokaisen laivan saavuttavan määräsataman.

WObqU4%4RoCTUw48jED_thumb_64d

-opePasi-

 

Jätä kommentti