Onko amis ja lukio projekti?

Projekti alkaa ja se loppuu. Projektilla on tavoite. Projektilla tulee olla johtaja. Projektilla on etenemissuunnitelma. Usein projektilla on ohjausryhmä tms. valvova sekä ohjaileva kumppani. Isommat projektit jakaantuvat osaprojekteihin tai muuten useampaan selkeään osaan. Projektin toteuttamista helpottaa, mikäli on osallistunut aikaisemmin projektiin. Projekti voi onnistua tai epäonnistua. Projekti voi ”poikia” uuden jatkoprojektin.

Onko amis ja lukio projekti?

B2FC7518-D961-49EF-BFBE-7D489851E756

Mistä opiskeluprojekti toisella asteella koostuu? Pysyykö opintojen laatikkotorni pystyssä? Selviääkö opiskeluprojektista yksin?

Lukioon ja amikseen haetaan opiskelemaan määräajaksi. Tavoite opiskeluprojektille on selkeä ja yhteneväinen – tutkinto/päättötodistus/valmistuminen. Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto koostuu useasta tutkinnon osasta. Mukana on pakollisia ammatillisia ja valinnaisia ammatillisia sekä kaikille yhteisiä yleissivistäviä asioita. Opintojen kuluessa jokaiselle opiskelijalle tehdään useaan kertaan henkilökohtainen opintoja koskeva suunnitelma sekä urasuunnitelma tulevaisuutta silmälläpitäen.

Opinnot lukiossa ja amiksessa rakentuvat jokaisen itse valitseman suunnitelman mukaisesti. Tietoa tulee vähän kerrallaan. Suuri osa tiedosta on aikaisemmin opitun asian ”päälle” opittavaa asiaa. Opinnot etenevät ja osaaminen kasvaa. Aluksi rakennetaan perustuksia ja sitten varsinaista laajempaa osaamista. Amiksessa tyypillistä on, että osamista kasvatetaan suurelta osin tekemällä. Oppilaitoksessa ja työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa kasvatetaan osaamista työtä tehden.

E59649E8-C65F-4E79-9889-B5EAC84DDD24

Opintoihin tyypillistä on, että yksittäisen ja joskus yksinkertaisenkin asian tekemisessä voi taustalla olla tärkeän asian oppimista. Tämä on projektissa työskentelevien henkilöiden (lue opiskelija) osalta ajoittain haaste. Voi olla perin vaikeaa ymmärtää miksi juuri tätä tehdään. Taustalla vaikuttavat projektin ohjausryhmät tms. tukijoukot ovat opintoprojektissa opettajia tms. henkilöitä – valmentajia, koutseja… He usein ohjailevat yksittäistä opiskeluprojektia oikeaan suuntaan. Kuvan vaatteiden viikkausoperaatiossa siivottiin ensimmäisenä koulupäivänä koulutusambulanssin hallia. Taustalla oli tavoite tutustua välineistöön, tutustua luokkakavereihin, harjaantua tehtäväksiannon toteuttamisessa sekä oppia ekoja askeleita tilanteen johtamisesta ja johtajan tukemisesta.

2D489C04-97BA-446C-BCDD-72D2A5BCEEDE

Jokainen on on oman opiskeluprojektin projektipäällikkö. Päällikkö johtaa projektin etenemistä. Opiskeluprojektin hallinnassa lukiossa ja amiksessa on sama totuus. Korvat kannattaa olla auki ekasta päivästä alkaen. Oikea päällikkö kuuntelee annettuja ohjeita ja vinkkejä. Lukiossa ja amiksessa opettajat jakavat jatkuvasti niitä tärkeitä asioita. Tuntosarvet kannattaa pitää herkkinä.

Isoin haaste yläkoulusta lukioon tai amikseen siirtymisessä on hieman erilainen vastuu omasta tekemisestä. Tämä uusi opintojen projektipäällikkö joutuu heti tulisille hiilille. Heti alusta alkaen tulee rohkeasti lähteä kasvamaan oman projektin päälliköksi. Päällikkö saa kysyä jeesiapua omalta ohjausryhmältä (lue opettaja, isä, äiti, sisko, veli…).

fullsizeoutput_c62

Hyvä päällikkö ottaa oppia kokemuksista. Pyvin johdettu projekti muistetaan ja päällikkö saa kiitosta kipparoinnista. Valitettavasti myös huonot projektit muistetaan ja päättynyttä projektia ei voi pelastaa millään muulla, kuin toteuttamalla uusi jälkiä paikkaava projekti.

Pyvin hoidetun opiskeluprojektin jälkeen on paljon mahdollisuuksia. Amiksen ja lukion jälkeen voi lähteä toteuttamaan jatko-opintoprojektia tai siirtyä vaikka heti työelämään. Oli se seuraava projekti ihan mikä vaan, niin jokaisen kannattaa vaalia hankittuja projektiosaamisen taitoja. Samoja taitoja voi hyödyntää opiskeluissa, harrastuksissa, parisuhteessa, töissä…ihan missä vaan.

Jätä kommentti